مهم ترازدیدار
ازبهلول پرسیدند:چه وقت می شودباآقاامام زمان علیه السلام دیدارکرد؟پاسخ داد:باتقواباشید. وقتی که بین شماوحضرت سنخیت باشد،می توانیدباایشان دیدارکنید.
سپس فرمود:دیدن امام زمان مهم نیست؛مهم این است که او ما را ببیند . بسیاری ،علی علیه السلام رادیدند،ولی دشمن اوشدند.اگرکاری کردیم که نظر آنها راجلب کنیم،آن ارزش دارد.
منبع:اعجوبه عصر،ص94. به نقل ازکتاب مذهب عشق مولف:فیروزه خلیلیان صص 167-168.
خصايص حضرت حجّت (ع )
محمّد بن مسلم ثقفي گويد:
محضر مبارك حضرت باقرالعلوم ( عليه السلام ) رفتم، تا درباره قائم آل محمّد عجّل اللّه تعال فرجه الشّريف سؤالي نمايم، هنگامي كه خدمت حضرت رسيدم، پيش از آن كه سخني بگويم، مرا مخاطب قرار داد و فرمود: اي محمّد بن مسلم! قائم آل محمّد (عجّ) داراي پنج امتياز از پيامبران الهي مي باشد كه آن حضرت در اين پنج امتياز و خصوصيّت با آن پيامبران شبيه است:
شبيه حضرت يونس ( عليه السلام ) مي باشد، از اين جهت كه او پس از سال ها غيبت در شكم ماهي، هنگام ظهور و خروجش جواني شاداب و نيرومند بود.
شبيه حضرت يوسف ( عليه السلام ) است، از جهت اين كه از ديد و از چشمِ غريب و آشنا مخفي و پنهان بود، به طوري كه حتّي برادرانش هم او را نمي شناختند.
شبيه حضرت موسي ( عليه السلام ) است، چون مرتّب طاغوتيان از ظهورش وحشت داشتند و ولادتش مخفي انجام گرفت.
و نيز غيبتي طولاني داشت و دوستان و پيروانش صدمات وسختي هاي بسياري را - در زمان غيبت حضرت موسي بن عمران - متحمّل شدند؛ و مرتّب در انتظار ظهورش چشم به راه بودند تا آن كه خداوند متعال او را ظاهر گردانيد و بر دشمنش پيروز آمد و مؤمنين در آسايش قرار گرفتند.
شبيه حضرت عيسي ( عليه السلام ) است، همچنان كه امتّش درباره او اختلاف كردند و عدّه اي گفتند: اصلاً عيسي متولّد نشده، گروهي ادّعا كردند كه تولّد يافته، ولي مرده است؛ بعضي هم گفتند: او را به دار آويختند و كشته اند و برخي هم بر واقعيّت و حقيقت امر آگاه و پابرجا ماندند.
و نيز شبيه جدّش رسول خدا ( صلي الله عليه وآله وسلم ) مي باشد، از اين جهت كه با شمشير خروج و قيام مي نمايد و دشمنان خدا و رسولش را به قتل مي رساند، همچنين ستمگران و تجاوزگران را سركوب و نابود مي نمايد.
پس او مانند جدّش با نصرت هاي الهي بر همگان مسلّط و پيروز خواهد شد؛ و هيچ پرچمي از او بدون پيروزي باز نمي گردد.
سپس امام باقر ( عليه السلام ) افزود: بعضي از نشانه هاي ظهور آن حضرت عبارتند از: خروج سفياني از شام، صيجه آسماني در ماه مبارك رمضان خواندن نام مبارك آن حضرت با نام پدر بزرگوارش.
( - اكمال الدّين: ص 327، ح 7، غيبة شيخ طوسي: ص 261، إلام الوري : ج 2، ص 233، و ينابيع المودّة: ج 3، ص 311 با تفصيلي بيشتر به نقل از امام صادق ( عليه السلام ) آورده است. )
ویژگی های منتظران واقعی
انتظارسرفصل امیدبه آینده ای روشن است مایه عشق وامیدبرای آماده سازی خودوجامعه برای آمدن وظهورامام منتظراست.باانتظارمی توان عنصربدبینی درجامعه بشری رادورکردونجات ازسکون ورکوداست.درصحنه بودن نقش مهمی درسازندگی،پویایی اصلاح فردوجامعه درزمان غیبت دارداگرانسان منتظر به وظایفی که برای اوبرشمرده شده عمل کندبه الگوی مطلوب انسان دینداردست می یابد.
انتظاردر زمان غیبت وعدم حضوری امام درجامعه،به نوعی اعلان پذیرش ولایت وامامت آخرین وصی پیامبر خاتم صلی الله علیه وآله است که باعث می شود ارتباط شیعیان با امامشان به صورت ارتباط قلبی ومعنوی حفظ شود.
امابه راستی منتظرواقعی کیست؟ آن کسی که نسبت به امامش معرفت داشته باشد که جزبا اطاعت کامل نمی شود ومنظر واقعی کسی است علاوه برخودسازی به دیگرسازی بپردازد تا ازاین طریق زمینه های ظهور آن حضرت رافراهم کند.
اگرمنتظربازگشت یوسف زهرائیم آیاآماده استقبالیم ؟…عاشق ودلباخته آن کسی است که به فرموده امام عصر عجل الله تعالی فرجه شریف آن چه به وسیله دوستی مانزدیک می شودعمل کند وآن چه مارابه خشم می آورد دوری کند.درهرحال بایستی آماده ظهورباشیم وبدانیم همیشه دردهایمان برای حضرت سوغات نبریم که به وظایف خودمان چون دعاکردن درظهورشان اهمیّت بدهیم واین مؤثرترین عملی است که می توان بااین پدرمهربان ارتباط برقرارکردوبسیار درتعجیل ظهورشان مؤثراست،دعاست.
ازمهدی غریب وطن یادآورید هرگاه یادجدغریب مراکنید
ازمن دراین زمانه نباشدغریب تر ازبهراین غریب زمانه دعاکنید
منبع:اقتباس ازماهنامه فرهنگی آموزشی وخبری شمیم انتظار،شماره9،صص12.15
فراق یار
آقابیا به خاطر باران ظهورکن ما را از این هوای سراسیمه دورکن وقتی که برای بدرقه عشق می روی از کوچه های خسته ماهم عبورکن افسرده ازهجوم هوس های عالمیم آقا دل شکسته ما راصبورکن آقا!بیا به حرمت مفهوم انتظار اشعار ساده ما راعبورکن کی می رسد شبی که تورا از راه می رسی این باغ های شب زده راغرق نورکن یاصاحب الزمان قدمت خیر،العجل یعنی که ای تمام عدالت،ظهورکن! |
مؤمنان در آخر الزمان تاظهور حضرت
از عامر أحول ، از ابو صالح خولانى ، از ابو هريره ، از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم منقول است كه فرمود : هميشه گروهى از امت من بر دروازه هاى دمشق و اطراف آن ، و بر دروازه هاى بيت المقدس و اطراف آن جنگ مىكنند ، دست از يارى كشيدن افرادى كه خوارى آنها را مىخواهند ضررى به حالشان ندارد ، آنها پيروزمندانه بر حق ثابتند تا قيام ( حضرت مهدى عليه السلام ) بپا شود .
منبع :أبو يعلى : ج 11 ص 302 ح6417